Geen opt-in …
Laat ons beginnen met een geruststellende boodschap: ja, ook nu GDPR van kracht is, mag u nog steeds telefonisch prospecteren. Voor e-mails hebt u de toestemming (opt-in) van de prospect nodig, maar voor telefonische prospectie dus niet. En aangezien de telefoon nog steeds de beste manier is om prospecten te contacteren, hoeft u zich dus geen zorgen te maken over GDPR: de privacyregels maken cold calling zeker niet onmogelijk!
Maar wel een opt-out
Wat telefonische prospectie aangaat, geldt er in België wel een opt-out-regeling. Met andere woorden: u mag iedereen bellen, behalve diegenen die aangegeven hebben dat ze dit niet langer wensen. Iedereen kan zich immers registreren in het Bel-me-niet-register om - de naam zegt het zelf - niet langer opgebeld te worden in het kader van prospectie. Dit geldt zowel voor bedrijven als consumenten.
Werk uw bestanden systematisch bij
Het is belangrijk uw prospectiebestanden up-to-date te houden. Want zodra een telefoonnummer in het Bel-me-niet-register staat, mag het vanaf een week na de registratie niet meer gebeld worden! Anders gezegd: u moet uw bestanden wekelijks naast het register leggen en bijwerken. Negeert u deze regels, dan riskeert u een boete. Ter info: in mei 2020 waren er 1.459.455 telefoonnummers in het Belgische Bel-me-niet register opgenomen.
Werkt u samen met een callcenter voor uw prospectiecalls? Dan nog blijft u de eindverantwoordelijke voor het respecteren van het Bel-me-niet-register. Praat dit dus zeker door met uw callcenter om onaangename verrassingen te voorkomen.
Wat in het buitenland?
Bent u met uw bedrijf internationaal actief, hou er dan rekening mee dat de wetgeving inzake cold calling per land verschilt. We schetsen kort de situatie in enkele buurlanden:
- Nederland: u mag naar particulieren en zelfstandigen bellen, tenzij ze in het Nederlandse Bel-me-niet register opgenomen zijn. Naar bedrijven mag u sowieso bellen.
- Frankrijk: ook hier wordt een bel-me-niet register (Bloctel) gebruikt. Vanaf 30 dagen na registratie mogen de geregistreerde telefoonnummers niet meer gebeld worden.
- Duitsland: een opt-in is altijd nodig als u naar particulieren wilt bellen. Voor calls naar bedrijven is die opt-in niet vereist, maar moet er wel een link zijn met de zakelijke belangen van de onderneming.
Focus op compliance
Dat het belangrijk is om compliant te werken, spreekt voor zich. Niet enkel voor de slaagkansen en de reputatie van uw bedrijf, maar ook om stevige boetes te vermijden. Zo heeft de Franse gegevensbeschermingsautoriteit CNIL in November 2019 een boete van 500.000 euro opgelegd aan het bedrijf Futura Internationale omwille van het niet-naleven van de GDPR-regels bij telefonische prospectie.
Bij Telmacom maken we voor steeds gebruik van het Bel-me-niet-meer-register. U kunt dus op beide oren slapen als u ons inschakelt om uw telefonische prospectie in goede banen te leiden. Wilt u meer weten over onze filosofie, ervaring en aanpak?
Maak vrijblijvend een afspraak!